Doprava
a udržateľná
mobilita
a udržateľná
mobilita
Parkovanie na sídliskách:
Zelené parkovacie domy
Zelené parkovacie domy
V minulosti som dvakrát prekazil plán vedenia mesta plošne spoplatniť parkovanie na sídliskách. Parkovanie treba riešiť koncepčne. Spolu s architektmi sme vypracovali štúdiu zelených parkovacích domov s ihriskom alebo parkom na streche. S odborníkmi z Výskumného ústavu dopravného v Žiline sme pripravili riadnu koncepciu parkovania v prvej fáze pre sídlisko Solinky. Založená je práve na zelených parkovacích domoch tak, aby ste mohli bezpečne zaparkovať vo vzdialenosti len pár krokov od svojho paneláku. A to na svojom mieste, pod dohľadom kamier mestskej polície. Vďaka tomuto riešeniu neprídeme ani o meter zelene. Koncepčné riešenie parkovania bude úspešné iba vtedy, keď sa s jeho návrhom stotožnia tí, ktorých sa týka. Ide o citlivú záležitosť a čo môže fungovať na Solinkách, nemusí fungovať v inej mestskej časti. Preto musí byť koncepcia rozvoja statickej dopravy predmetom rozsiahlej verejnej diskusie. O jej finálnej podobe by mali rozhodnúť obyvatelia každej mestskej časti samostatne v „mini referendách“.

Parkovanie v centre:
SMS lístky a platba kartou
SMS lístky a platba kartou
Parkovanie v centre by si malo zabezpečovať mesto vo svojej réžii, nie prostredníctvom súkromnej spoločnosti. Preto budeme presadzovať vrátenie kontroly nad parkovaním do rúk mesta. Zároveň využijeme potenciál Žilinskej univerzity a zavedieme moderný systém parkovania. Možnosť úhrady parkovného SMS-kou a platobnou kartou musí byť v dnešnej dobe samozrejmosťou.
Moderná verejná
osobná doprava
osobná doprava
Povinnosťou aj vizitkou každého vyspelého mesta je zabezpečiť pre svojich obyvateľov kvalitnú a spoľahlivú mestskú hromadnú dopravu. Podporujeme rozvoj žilinskej integrovanej dopravy a skvalitnenie mestskej hromadnej dopravy. Naším cieľom je pokračovať v obnove vozového parku a zaviesť plnohodnotnú preferenciu vozidiel MHD na križovatkách. Vozidlá tak budú chodiť načas aj počas dopravnej špičky. Staré autobusové zastávky musia nahradiť pekné, vkusné a moderné zastávky s aktuálnymi informáciami o pohybe vozidiel. Prístup na internet nielen vo vozidlách, ale aj na zastávkach by mal byť samozrejmosťou. Podporujeme rodiny a vážime si našich seniorov. Preto budú deti, rodičia s dieťaťom, seniori, žiaci a študenti naďalej cestovať MHD bezplatne. Samozrejmé je bezplatné cestovanie ťažko zdravotne postihnutých osôb a ich sprievodu.
Nová železničná
a autobusová stanica
a autobusová stanica
Žilina je dôležitý dopravný uzol, čomu však vôbec nezodpovedá žalostný stav železničnej a autobusovej stanice. Je to hanba a mesto sa nemôže tváriť, že sa ho to netýka. Preto intenzívne komunikujeme s Ministerstvom dopravy Slovenskej republiky, Železnicami Slovenskej republiky a Slovenskou autobusovou dopravou. Presadzujeme zásadnú rekonštrukciu železničnej a autobusovej stanice.

Cyklotrasy:
Cieľ je prepojiť sídliská s centrom a Vodným dielom
Cieľ je prepojiť sídliská s centrom a Vodným dielom
Naším cieľom je bezpečná a kvalitná cyklistická infraštruktúra v celom meste. Sídliská a mestské časti musíme postupne prepojiť s centrom mesta, lesoparkom, parkom na Bôriku, Budatínskym hradom a vodným dielom. Nové cyklotrasy a chodníky je potrebné budovať koncepčne a v súlade s ďalším rozvojom mesta. Súčasťou našej stratégie je aj rozvoj bikesharingu, bezpečné stojany na bicykle a moderné servisné stanovištia.
Bezpečné
a kvalitné cesty
a kvalitné cesty
Žilinské cesty sú rozbité, plné výtlkov a špiny. Pravidelnou preventívnou údržbou, systematickým plánovaním opráv a okamžitým riešením problémov zabezpečíme, že Žilinčania budú jazdiť po bezpečnejších a kvalitnejších cestách.
Zastavíme neustále „látanie“ ciest a chodníkov
Vypracovali sme a presadzujeme riešenie, ktorým by sme raz a navždy zastavili to neustále „látanie“ našich ciest a chodníkov po uložení inžinierskych sietí. Súčasťou každého rozkopového povolenia bude povinnosť veľkých firiem opraviť cestu minimálne v polovičnom profile a chodník v celom profile.

Moderné
a pekné chodníky
a pekné chodníky
Na základe našej iniciatívy mesto Žilina v posledných dvoch rokoch opravilo značnú časť chodníkov na žilinských sídliskách. Výsledok je však nedostatočný. Chýbajú obrubníky a niektoré chodníky sa pri rekonštrukcii úplne vynechali. Navyše, kým všade vo svete sa už dávno na chodníkoch používa moderná dlažba, tie naše sa zase „len vyasfaltovali“. Naším cieľom je obnova a budovanie nových chodníkov s peknou kamennou dlažbou, vrátane kompletnej výmeny obrubníkov a revitalizáciou okolitej zelene. Aj takýmto spôsobom zvýšime kvalitu života ľudí a estetiku verejného priestoru v Žiline. Zároveň sa tak vyhneme ďalšiemu „rezaniu a látaniu“ peších komunikácií v prípade opráv inžinierskych sietí.
Budeme riešiť kritické križovatky
Dopravná situácia na Solinkách, Vlčincoch, Hájiku a v ďalších mestských častiach je dávno za hranicou únosnosti. Nebezpečné kolízie a dlhé kolóny ohrozujú Žilinčanov a komplikujú nám všetkým život. V spolupráci so Žilinským samosprávnym krajom, Žilinskou univerzitou a Výskumným ústavom dopravným budeme situáciu na kritických žilinských križovatkách aktívne riešiť. Z hľadiska koncepcie a rozvoja žilinskej dopravy je potrebné čo najskôr rozšíriť cestu na ulici Vysokoškolákov a vyriešiť kritické križovatky minimálne v Bánovej, pri obchodnom centre NAY a na Veľkom dieli na Vlčincoch, ako aj na Solinkách.
Inteligentné priechody
pre chodcov
pre chodcov
Bezpečnosť chodcov a cyklistov je pre nás prvoradá. Preto na našich uliciach osadíme inteligentné priechody pre chodcov a cyklistov. Ochránime tak ľudí pred nebezpečnými kolíziami a priblížime sa tak k bezpečnostnému štandardu vyspelých európskych miest.